onsdag den 2. juni 2010

BBQ-kalkun med pasta og agurkesalat

En dejlig nem sommerret: grillstegt kalkun smurt med BBQ-sovs. Dertil pasta med hjemmelavet tomatsovs og agurkesalat med chili.

Ingredienser
  • ca. 1 kg kalkunbryst
  • 1 agurk
  • 1 chili
  • 2-3 spsk. hvid balsamiko
  • salt og peber
  • pasta
  • Tomatsovs
Slagets gang
Jeg startede med at snøre kalkunen, smøre den i olie og krydre den med salt og peber. Derpå fuld fart på gasgrillen. Da den var godt varm, slukkede jeg midterste blus og satte fuglen på. Den blev brunet godt af på alle sider, hvorefter jeg skruede ned på halvt blus på de to yderste brændere.














Mens kalkunen stod og passede sig selv på grillen, snittede junior (Michael, 21 år) en agurk og en chilifrugt. Det hele blev blandet sammen i en skål og overhældt med lidt hvid balsamico og lidt salt.













Opskriften på agurkesalaten tager udgangspunkt i  "Suveræne succeer". En bog smækfyldt med lækre opskrifter.

Salaten har i øvrigt kun godt af at trække lidt.

Efter at have stået på grillen i 3 kvartter, smurte jeg kalkunen ind i BBQ-sovs fra Jack Daniels. Det er nogle gode sovser, men nogle gange laver jeg selv min BBQ-sovs. Mere om det en anden dag.

Ved vejs ende (83 grader i centrum af kalkunbrystet) fik den lov at hvile, mens pastaen blev kogt.

Tomatsovsen er rørende enkel, men tager lidt tid. Læs opskriften i dette indlæg. Sovsen er en sikker vinder her i familien :-)

 Den færdige ret:

Vi sluttede af med jordbær med fløde og hjemmelavet vanillesukker. Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar