onsdag den 2. juni 2010

Tomatsovs

Lige siden Michael og Louise blev kærester, har Louise elsket min tomatsovs. Hun kan spise den med ske og til stort set alle retter - undtagen fisk ;-)

Her kan du læse den meget enkle opskrift på tomatsovsen. Den rækker til 4 personer, og så vil du nok have noget til overs til dagen derpå eller til fryseren.

Ingredienser

  • 1 løg
  • 2-3 fed hvidløg
  • 2 stængler bladselleri
  • Olivenolie til stegning
  • En håndfuld kviste frisk timian
  • En lille kvist rosmarin
  • 1-2 laurbærblade
  • 30 g soltørrede tomater
  • 3 glas rødvin
  • Evt. en chili
  • 1 dåser italienske tomater (1 dåse indeholder 400 g)
  • 2-3 spsk. balsamico
  • salt
  • 2-3 spsk. ekstra jomfruolivenolie

Fremgangsmåde
Hak løget og hvidløget fint. Hak bladsellerien og de tørrede tomater groft. Skyl timianen og pil bladene af. Når jeg tager helt frisk timian, bruger jeg ikke tid på at pille bladene af. Hak rosmarinen.

Steg løg, hvidløg og selleri nænsomt med olie i en gryde. Det må ikke tage farve. Hæld vinen over og tilsæt timian, laurbær og de soltørrede tomater. Lad vinen koge lidt ind.

Kom tomater i gryden og lad det hele koge op. Når jeg føler for det, putter jeg en hel chili i, som jeg forinden perforerer med en gaffel. Jeg smager løbende, hvor meget krudt den har givet sovsen og tager den op i tide :-)

Når sovsen har småkogt i en times tid finder jeg min stavblender frem og giver det hele en omgang. Kviste fra timianen og rosmarinblade, der ikke er blevet hakket fint nok, skal nok rette ind til højre.

Hvis sovsen er for tyk, kan en sjat rødvin eller noget pastavand hurtigt rette op på den balance.

Jeg smager først til med balsamico dernæst salt. Og så runder jeg af med et par spsk. god olivenolie.

Bon apetit!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar