mandag den 24. januar 2011

Grydestegt svinekam med hvidløg og rødvin

Pia havde taget en svinekam uden svær frem fra fryseren. Og hvad pokker skal man stille op med sådan en krabat en kedelig mandag aften? Jo, den blev skam stukket med hvdløg og stegt i en gryde med løg, gulerod og forårsløg.

Svinekam med pasta og dejlig sovs

Ingredienser til 4 personer)

  • En svinekam uden svær (ca. 1 kg)
  • 2 fed hvidløg til at stikke kammen med
  • 4 dl rødvin
  • 1 løg
  • 1 gulerod
  • Eventuelt et par fed hvidløg til sovsen
  • 4 forårsløg

Vejen til aftensmad

Jeg startede med at stikke kamsteget med en skarp kniv og stikke halverede hvidløg ned i folderne. Derpå blev den krydret med salt og peber. Steget blev brunet godt af i en gryde. Løget blev skåret i mindre stykker, guleroden i mønter og forårsløget i små stykker. Det grønne blev brunet let af i gryden og rødvinen tilsat. Jeg smed et par fed hvidløg ned i gryden, men det behøver du ikke.

Stegen fik lov af simre i 20 minutter, hvorpå jeg vendte den. Efter yderligere 20-25 minutter havde den en centertemperatur på 65 grader. Stegen bleve hevet op af gryden og lagt til hvile på skærebrædtet.

Pastavandet blev sat i kog, salt tilsat og pastaen kogt efter anvisningen på pakken. Imens blendede jeg grøntsagerne sammen med rødvinssovsen og smagte til med sat og peber.

Tja... så er der vist ikke så meget mere at sige end, at stegen bleve skåret i skiver og serveret til min sultne hustru :-)

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar